LES MAMELLES DE TIRÈSIES

All Audiences

AUTOR:

Francis Poulenc sobre el text
de Guillaume Apollinaire

L’acció transcorre a Zanzíbar, una ciutat imaginària. El director de l’obra teatral anuncia que la seva peça, absurda i inversemblant, té com a objecte convèncer la gent de la importància de tenir fills.

Teresa és una dona jove i bella que, cansada de ser l’esclava del seu marit, es decideix a fer la guerra en comptes de tenir fills. Quan arriba el seu marit exigint sopar, Teresa s’ha convertit en home i amb el nom Tirèsies, parteix a la guerra. Fora d’escena, emprèn una campanya contra la natalitat.

Mentrestant, els dos borratxos, Presto i Lacouf, discuteixen aferrissadament sobre si es troben a París o a Zanzíbar. Incapaços de posar-se d’acord, es baten en duel i tots dos moren.

Un policia arriba per investigar l’escena del crim i es posa a coquetejar amb el marit, que Tirèsies ha deixat fermat i vestit de dona. Si la seva esposa s’ha convertit en home, ell es decideix a fer de dona. Una multitud interromp el festeig tot saludant el general Tirèsies amb crits de “Prou infants!”. Com que les dones de Zanzíbar es neguen a tenir fills, el marit resol que ell mateix produirà fills. Presto i Lacouf tornen a la vida i s’uneixen a la resta de la ciutat en un cant animat i absurd.

El projecte del marit és tot un èxit: encara no fosqueja i ja ha produït 40.000 nins! En una entrevista, el marit explica a un periodista de París que els seus fills, tots ells amb exitoses carreres en el món de les arts, l’han fet ric i que, com més fills es tenguin, més diners hi haurà per a tots. Després d’engegar-lo per haver-li demanat un préstec, el marit crea un fill periodista, fet de diaris, tisores, tinta i verrim. El fill surt ja crescut i immediatament comença a fer xantatge al seu pare, demanant-li diners.

El policia torna a aparèixer per a informar al marit que la sobrepoblació està provocant una escassetat d’aliments a Zanzíbar. El marit proposa que s’emprin les targetes de racionament que empra una tiradora de cartes del tarot.

La misteriosa endevinadora apareix tot d’una per predir la sort: el fèrtil marit arribarà a ser milionari mentre que el policia sense fills morirà en la pobresa. Quan el policia, ofès, tracta d’arrestar-la, l’endevina l’estrangula i el mata. Espantat, el marit tracta de capturar-la amb la intenció de portar-la davant les autoritats. Evadint-lo, l’endevinadora es descobreix: és Teresa que ha renunciat a la guerra i ha tornat a ser dona. La parella es reuneix, joiosa, i amb la resta del poble entonen alabances a l’amor i a la fertilitat. “Bona gent” canten, “feis més infants!”

 

FOTOGRAFIES:

 

DOSSIER DE L’ESPECTACLE:

CAT:

CAST:

 

CARTELL:

Nomes imatge

 

TRAILER:

Credits

Cantants: Maria Camps (soprano), Jaume Roca (tenor), Bartomeu Bibiloni (baríton), Àlvar Servera (baríton), Sergi Gil (tenor) i Frédérique Sizaret (mezzosoprano).

Cor: Montserrat Mozo, Pilar Marquès, Joan Toni Oliver i Joan Vila.

Piano: David Mohedano

Percussió: Joan Vila

Sheet

Espai escènic: Dominic Hull
Vestuari i utillatge: Lourdes Erroz
Il•luminació: David Suau
Producció: Estudi Zero Teatre
Gestió: Pepa Ramón
Antònia Beltran
Cap de producció: Pere M. Mestre
Distribució: Joana M. Mairata
Direcció musical: Eulàlia Salbanyà
Direcció escènica Pere M. Mestre